Lumea este oglinda starilor mentale
“Cum esti tu, asa este si lumea ta.
Tot ceea ce exista in univers este o manifestare a experientelor tale
launtrice. Nu conteaza ce exista in lumea exterioara, caci aceasta lume
nu face decat sa iti reflecte starea de constiinta. Conteaza numai ce
exista in launtrul tau, caci lumea exterioara nu face decat sa
oglindeasca aceasta realitate.
Tot ce stii in mod sigur se reflecta in
experienta ta. Tot ce vei sti vreodata trebuie sa treaca prin portile
experientei, devenind parte integranta din tine.
Gandurile, dorintele si aspiratiile tale
iti alcatuiesc lumea. Tot ce este frumos, fericit si sacru, sau
dimpotriva, urat, trist si dureros, exista ca atare in tine insuti. Tu
iti modelezi singur viata, lumea si universul, prin gandurile tale. Tot
ceea ce construiesti in interior prin puterea gandurilor tale se
reflecta apoi in lumea exterioara, modeland circumstantele vietii tale.
Tot ceea ce gazduiesti in incaperile inimii tale se reflecta mai tarziu
in lumea exterioara, modeland circumstantele vietii tale. Tot ce
gazduiesti in incaperile inimii tale se reflecta mai devreme sau mai
tarziu in viata ta exterioara in virtutea legii actiuni si reactiei.
Sufletul impur, sordid si egoist este atras implacabil catre nefericire
si catastrofa, in timp ce sufletul pur, altruist si nobil este atras la
fel de implacabil catre fericire si prosperitate. Oate sufletele atrag
realitatea care le corespunde si este imposibil sa atraga o realitate
care nu le corespunde deja. Cine intelege acest lucru recunoaste
universalitatea legii divine. Omula atrage toate incidentele din viata
sa prin puterea si calitatea gandurilor sale. Orice suflet reprezinta o
combinatie complexa de experiente si ganduri acumulate, iar corpul nu
este decat vehiculul improvizat pentru manifestarea acestora. Sinele tau
real este alcatuit din gandurile tale, iar lumea din jur, depotriva cea
animata si neanimata, imbraca hainele tesute de gandurile tale. “Tot ce
suntem este rezultatul gandurilor noastre; are ca temelie gandurile
noastre si este alcatuit din aceleasi ganduri”, a spus Buddha. Daca esti
fericit, acest lucru se datoreaza faptului ca nutresti ganduri
fericite. Daca te simti rau, acest lucru se datoreaza faptului ca
nutresti ganduri de deznadejde si tristete. Indiferent daca te simti
curajos sau speriat, stupid sau intelept, tulburat sau senin, cauza
starii tale sufletesti exista in sufletul tau, nicidecum in lumea
exterioara. Aud deja protestele multor cititori: “Vrei sa spui ca
circumstantele exterioare nu ne influenteaza deloc mintea?” Eu nu afirma
asa ceva, dar afirm cu certitudine ca circumstantele exterioare nu te
pot afecta decat daca le permiti acest lucru. Tu te lasi calcat in
picioare de circumstantele exterioare deoarece nu intelegi corect
natura, puterea si maniera de folosire a gandurilor. Tu crezi (si de
acest cuvintel depind toate bucuriile si tristetile noastre) ca
circumstantele exterioare au puterea de a-ti insenina sau de a-ti afecta
viata. Prin aceasta convingere, tu le lasi sa te calce in picioare,
marturisesti ca esti sclavul lor si ca ele sunt stapanul tau absolut. Le
investesti astfel cu o putere pe care nu o au in sine si sfarsesti prin
a le colora cu temerile, sperantele, puterile si slabiciunile tale,
aparute mai intai de toate in sfera gandurilor tale.
Am cunoscut odata doi oameni care si-au
pierdut de tineri economiile castigate cu greu de-a lungul anilor. Unul
dintre ei a fost foarte afectat de ceea ce i s-a intamplat, cazand prada
deznadejdii, grijilor si durerii. Cand a citit in ziar ca banca la care
isi tinea economiile a dat faliment si ca a pierdut totul, cel de-al
doilea a declarat ferm: “Asta este! Banii s-au dus, iar grijile si
tristetea nu mi-i vor aduce inapoi. In schimb, prin munca asidua ii voi
putea redobandi.” In consecinta, el s-a reapucat de munca cu si mai
multa ardoare si a ajuns in scurt timp la prosperitate, in timp ce
primul om a ramas victima circumstantelor adverse, deplangandu-si
“ghinionul” si pierderea banilor. In realitate, el a fost victima
propriilor sale ganduri de slabiciune, care faceau din el un sclav.
Pentru el, pierderea banilor a fost un blestem, caci el a colorat
evenimentul cu gandurile sale intunecate de deznadejde si de teama.
Pentru celalalt, el a fost o binecuvantare, caci l-a colorat prin
ganduri de putere si speranta.
Daca circumstantele exterioare ar avea
intr-adevar puterea de a binecuvanta sau de a face rau, i-ar afecta in
acelasi fel pe toti oamenii. Faptul ca ele produc rezultate atat de
diferite arata ca binele si raul nu exista in ele, ci in oamenii care se
confrunta cu ele, mai exact in mintea acestora. Cine intelege acest
lucru invata sa isi controleze gandurile, sa isi disciplineze minta si
sa isi reconstruiasca templul sufletului, eliminand din acesta toate
materialele inutile si integrand numai ganduri de bucurie si
seninatate, de puritate si viata, de compasiune si iubire, de frumusete
si nemurire. In acest fel, el devine bucuros si senin, puternic si
sanatos, plin de compasiune si de iubire, iar frumusetea nemuririi se
asterne pe fata sa.
Asa cum coloram evenimentele prin
gandurile noastre, noi procedam in mod similar si cu obiectele din lumea
vizibila. Acolo unde unul vede armonie si frumusete, altul vede o
uratenie revoltatoare. Un naturalist plin de entuziasm se plimba odata
pe un drum de tara, cand a ajuns pe marginea unei ape statute de langa o
ferma. El a inceput sa umple imediat o sticla cu apa pentru a o examina
la microscop, si i-a spus unui tanar taran din apropiere despre
minunile ascunse in balta. In final a conchis:
- Da, prietene, in aceasta balta exista o
suta, ba nu, un milion de universuri, pe care le-a putea cunoaste daca
am avea instrumentele adecvate.
Taranul i-a raspuns:
- Stiu ca balta este plina de goange si mormoloci, dar acestea sunt usor de prins.
Acolo unde naturalistul, a carui minte
era focalizata asupra cunoasterii faptelor naturale, vedea frumusete si
armonie, mintea necultivata nu vedea decat uratenie si mizerie.
Pentru ochii unui poet, o floare
salbatica nu este o buruiana, ci un mesager angelic al lumilor
invizibile. Pentru cei mai multi dintre oameni, oceanul nu este decat o
intindere mare de apa pe care navigheaza vapoare, care se scufunda
uneori. Pentru un muzician el este insa un lucru viu. Artistul descopera
in starile sale schimbatoare armonii divine. Acolo unde mintea
obisnuita vede dezastre si confuzie, mintea unui filozof vede o suita
perfecta de cauze si de efecte, iar acolo unde un materialist nu vede
altceva decat moartea, un mistic vede pulsatia vietii eterne.
Asa cum creionam prin gandurile noastre
evenimentele si obiectele, noi procedam astfel si cu sufletele semenilor
nostri. Un om suspicios ii considera pe toti ceilalti la fel ca el. Un
mincinos nu crede ca pot exista oameni care spun tot timpul adevarul. Un
om invidios vede invidia in toti ceilalti, iar un avar este ferm
convins ca toata lumea vrea sa puna mana pe banii sai. Cine se
imbogateste prin mijloace necinstite doar cu un pistol sub perna, caci
ii considera pe toti ceilalti la fel de necintiti ca el. Un om care este
sclavul simturilor sale ii considera pe sfinti niste ipocriti. Invers,
cei care cultiva ganduri de iubire regasesc iubirea oriunde s-ar uita.
Un om onest si increzator nu nutreste ganduri de suspiciune. Unul darnic
si bun se bucura de norocul altora, nestiind ce inseamna invidia, iar
cel ce l-a recunoscut pe Dumnezeu in el insusi il vede in egala masura
in semeni sai, ba chiar si in animale.
Potrivit legii cauzei si efectului,
oamenii atrag o realitate similara cu gandurile pe care le emit, care le
confirma apoi convingerile interioare. De pilda, ei intra in contact cu
oameni la fel ca ei. Proverbul “Cine seamana se aduna” are o
semnificatie mai profunda decat cea care i se atribuie in general, caci
este valabil in egala masura in lumea gandurilor si in cea a materiei.
“Doresti sa te bucuri de bunatatea
celorlalti oameni? Atunci fii bun. Doresti sa te bucuri de adevar?
Incepe prin a-l rosti tu insuti.
Tu descoperi numai ceea ce oferi; lumea exterioara este oglinda ta”.
Daca te rogi si crezi ca dupa moarte va
urma o viata mai fericita, iata un mesaj care te va bucura: tu poti
intra chiar acum in aceasta lume, caci ea umple intregul univers si
exista in interiorul tau, asteptandu-te sa o gasesti, sa o recunosti si
sa o iei in posesie. Tot ce trebuie sa faci este sa crezi acest lucru
fara vreo indoiala cat de mica, apoi sa meditezi asupra acestui adevar
pana cand ajungi sa il intelegi perfect. Vei incepe astfel sa iti
purifici si sa iti reconstruiesti lumea interioara, drescoperind
revelatie dupa revelatie si avand realizare dupa realizare, pana cand
vei constata ca lumea exterioara nu are nicio putere asupra ta si ca
intreaga magie exista in sufletul disciplinat prin autocontrol.”
Fragment extras din cartea “Omul devine ceea ce gandeste” de James Allen, Editura Adevar Divin
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Ce te opreste sa faci un comentariu?